Sztuczna inteligencja dawno wykroczyła poza ramy science fiction. Dzisiaj pomaga przewidywać pogodę, walczyć z pandemią i coraz częściej wpływa na nasze codzienne życie oraz biznes. Wkrótce możemy być świadkami przełomu, który jeszcze bardziej zmieni otaczającą nas rzeczywistość, w tym także IT.
Nie ma wątpliwości, że generujemy coraz więcej danych. Wyławianie w tym oceanie danych prawdziwych informacyjnych perełek, wykrywanie trendów i wyciąganie wniosków czy prognozowanie na ich podstawie jest coraz trudniejsze. Analiza ogromnych zbiorów danych wymaga maszynowego wsparcia. I tutaj z pomocą przychodzi sztuczna inteligencja. Przykładowo, dzisiaj dzięki wykorzystaniu potężnych superkomputerów oraz algorytmów AI możemy coraz bardziej precyzyjnie przewidywać globalne zmiany a zarazem coraz bardziej punktowo przewidywać występowanie zjawisk pogodowych.
Sue Ellen Haupt, badaczka i zastępca dyrektora laboratorium w amerykańskim National Center for Atmospheric Research przekonuje, że jesteśmy na krawędzi wielkiego przełomu. „Wykorzystywanie sztucznej inteligencji do przewidywania pogody nie jest nowością, ale rozszerza się zakres oraz pojawiają się nowe sposoby stosowania tej technologii. Zaczynamy używać AI do oceny, które burze będą powodowały ekstremalne zjawiska, takie jak grad czy tornada. Być może uda nam zyskać więcej czasu niż kilka minut. Mamy nadzieję, że będziemy w stanie ostrzegać na kilka godzin wcześniej. Sztuczna inteligencja to klucz do lepszego prognozowania” – przekonuje Sue Ellen Haupt.
W tym wypadku, każda dodatkowa minuta czy dwie może oznaczać ocalenie ludzkiego życia i uniknięcie strat liczonych w milionach dolarów. Spodziewany w ciągu najbliższych trzech do pięciu lat przełom w prognozowaniu pogody będzie miał ogromne konsekwencje.
Jego efekty z pewnością szybko zostaną wykorzystane przez inne branże. Z pewnością im szybciej to nastąpi, tym lepiej. Już dzisiaj superkomputery i sztuczna inteligencja używane są do walki z COVID-19. Przykładowo technologicznym fundamentem badań prowadzonych na amerykańskim uniwersytecie University of Alabama jest superkomputer Sentinel wyprodukowany przez przejętą przez HPE firmę Cray. Naukowcy poszukują tam naturalnych produktów, które mają właściwości pomagające zwalczać koronawirusa. Znaczenie jakie miałoby przyspieszenie na tym polu nie trzeba nikomu tłumaczyć.
Podobnie nie trzeba tłumaczyć także korzyści, jakie miałoby dla firm zwiększenie precyzji przewidywania zmian rynkowych. Według Matta Armstronga-Barnesa, głównego technologia HPE w Wielkiej Brytanii i Irlandii już dzisiaj sztuczna inteligencja stanowi blisko 40% wszystkich inicjatyw cyfrowej transformacji. „Sztuczna inteligencja powinna wejść do arsenału każdej organizacji – nie tylko wielkich korporacji generujących ogromne ilości informacji, ale także małych firm, które chcą bardziej efektywnie przetwarzać połączenia z klientami” – mówi Matt Armstrong-Barnes.
Doskonałym przykładem wykorzystania sztucznej inteligencji jest technologia HPE InfoSight, aktualnie najbardziej zaawansowanego rozwiązania sztucznej inteligencji dla infrastruktury IT. Prognozuje, jakie elementy środowiska mogą zostać dotknięte awarią i proponuje rozwiązania, które w większości przypadków mogą zostać zastosowane bez ingerencji człowieka. Statystyki pokazują, że HPE InfoSight potrafi skutecznie przewidzieć i automatycznie rozwiązać 86% występujących w infrastrukturze IT problemów. Czy wyobrażacie sobie, że taka technologia może działać jeszcze bardziej skutecznie? Co jeszcze moglibyśmy osiągnąć w centrum danych przy pomocy inteligentnej technologii, która będzie precyzyjnie przewidywać przyszłość? Zapnijcie pasy. W ciągu najbliższych kilku lat czekają nas przełomowe zmiany – we wszystkich aspektach życia, prywatnych i zawodowych.